* פיגמנטציה בעור – כיצד מטפלים בה?

תוכן עניינים
אישה שוכבת על דשא

אתם מתחילים לזהות כתמים כהים שמופיעים על הפנים ללא סיבה, ותוהים מדוע הם שם וכיצד ניתן לטפל בהם. תופתעו לדעת כי ייתכן ומדובר בתהליך שהתרחש בהדרגה מתחת לפני העור שלכם ולא ידעתם עליו בעבר. במאמר זה נרחיב על התופעה, הסיבות לה ודרכי הטיפול האפשריות.

מהי פיגמנטציה?

אם תהיתם מהי פיגמנטציה, מדובר בתופעה שבה חשיפה לשמש ושינויים בגוף גורמים להופעה של כתמים הנראים לעין הכהים יותר מצבע עור הפנים. תופעה זו יכולה להתחיל כבר בגיל הנעורים ולהיות משולבת עם בעיות עור נוספות כמו אקנה, והיא בולטת לעין במיוחד בגיל מבוגר כאשר עור הפנים פחות ממוצק והשכבות העליונות שלו דקיקות יותר.

ממה היא נוצרת?

תהליך היווצרותה של פיגמנטציה תלוי בסיבה בעטיה נוצרה. הסיבות יכולות להיות: שינויים הורמונליים, גיל, טיפולים תרופתיים, חשיפה ממושכת לשמש ועוד. הצבע הכהה מופיע כאשר שכבת העור האמצעית, הדרמיס, מזהה כי העור נחשף לשמש ומתחילה לייצר תאים כהים להגנה על העור. תאים אלה נוצרים באמצעות הפרשת חומר שמכונה מלנין, שאינו מפוזר ברמה אחידה על פני העור. עם השנים הכתמים הללו נראים יותר לעין ומופיע הליקוי האסתטי בדמות הכתמים החומים כהים. למרבה המזל מדובר בתופעה שבה ניתן לטפל, ולהשיב את מרקם עור הפנים לקדמותו. נרחיב עליהם מעט:

מהם הטיפולים הנפוצים להעלמת פיגמנטציה?

הטיפולים בתופעת הכתמים כתוצאה מהופעת המלנין נחלקים למספר סוגים. הטיפול הבסיסי המיועד לכתמים עדינים הוא פילינג שטחי שאותו ניתן לבצע בבית או אצל קוסמטיקאית. היתרון של טיפול זה הוא זמינותו אך הוא אינו מסוגל לטפל בכתמים כהים מאוד. קיימים גם קרמים שונים שנועדו להבהרה של נקודות על עור הפנים, והם מוגבלים מאוד ביכולתם להעניק שינוי משמעותי למטופל.

במקרים חמורים יותר ניתן גם לטפל בעור באמצעות פילינג כימי עמוד המבוצע בהרדמה מלאה. תפקיד הטיפול הזה הוא קילוף שכבות מעור הפנים, כדי שיתפתח עור חדש נטול השפעת המלנין. כיום, מוצעים גם טיפולים שונים בלייזר ובטכנולוגיית אינפרה־אדום, שתפקידם  להסיר את התאים הכהים באופן נקודתי, לאפשר לתאים חדשים לצמוח ולשוות לעור מראה בהיר ואחיד יותר לכל שטח הפנים.

כיצד ניתן למנוע הופעה של כתמים אלה?

הדרך למנוע את הופעת הכתמים היא באמצעות הגבלת החשיפה לשמש, וכן שימוש במקדם הגנה במספר גבוה כבר מגיל צעיר. כך, הגוף יגביל את רמת המלנין שעולה לשכבות העליונות של העור, והכתמים הכהים לא יתפתחו כלל. עבור מרבית המטופלים בגילאי שלושים ומעלה, ייתכן וכבר מאוחר מדי למנוע את התופעה משום שמתחת לשכבת האפידרמיס (העליונה) כבר נמצאים כתמים שיופיעו בעתיד.

לסיכום, אם גם אתם סובלים מהתופעה, מומלץ לבחור את הפתרונות האסתטיים המתאימים לכם ולהשיב את מראה העור לקדמותו. תוכלו להתחיל מטיפולים פשוטים אצל קוסמטיקאית, ואם הם לא יעילים עבורכם להתקדם לטיפולים חודרניים יותר לקילוף העור ועידוד צמיחת תאי עור חדשים על הפנים.