מנהיגות נשית כבר מגיל 12: הכירו את עדי אלטשולר

תוכן עניינים

אחת הדוגמאות המובהקות לקשר בין נתינה ללא גבולות לבין מנהיגות נשית היא עדי אלטשולר, שכבר בגיל 28, נבחרה לאחת ממנהיגות הדור העולמי הבא על ידי מגזין טיים, בגליון מיוחד שיצא בשנת 2014.

לא בכדי מגזין טיים זיהה את הפוטנציאל של עדי אלטשולר כה מוקדם. היא החלה את מעורבותה החברתית כבר בגיל 12 כאשר בחרה להתנדב לאחר שעות הלימודים בתיכון הדרים ב"עמותת 'איל"ן", ולהפוך לחונכת אישית של ילד בעל שיתוק מוחין בן שלוש. התובנות שגילתה בגיל זה על הקשיים הייחודיים של המשפחות המלוות את ילדי החינוך המיוחד השפיעו על מסלול חייה. היא גילתה צורך בהקמה של תנועת נוער לצעירי החינוך המיוחד, המתבגרים וזקוקים למסגרת מכילה, מקום שבו ילדים כמו כפיר בן השלוש שבו טיפלה יוכלו להשתלב בחברה בצורה מיטבית.

בגיל 16 השתלבה אלטשולר בתוכנית מנהיגות צעירה בשם LEAD, שנועדה לממש את הפוטנציאל העצום הטמון בנערה המקדישה את כל כולה לנתינה ולשינוי חברתי. בתוך מסגרת זו פיתחה ביחד עם הוריו של הילד שבו טיפלה, עם פעיל נוסף ב-LEAD ומדריכים נוספים מסגרת חברתית המתאימה לכפיר שהתבגר ולחבריו המגיעים ממסגרות החינוך. "כנפיים של קרמבו" הפכה למקום שבו בעלי שיתוק מוחין, בעלי קשיים מוטוריים, תקשורתיים וקוגניטיביים נפגשים ומוצאים את מקומם בחברה תחת החזון "יוצרים יחד מקום ומשמעות לכל אדם". מתוך העשייה הזו שהחלה בשנת 2002, המשיכה אלטשולר והפכה למנכ"לית ויושבת ראש של כנפיים של קרמבו, שבה המשיכה לאחר מכן כנשיאה.

בתוך העשייה החברתית המרובה למען הנוער, לא נשכח דור נוסף – "הגיל השלישי" ובמיוחד ניצולי השואה בישראל.  אלטשולר יזמה פרויקט נוסף שהמשיך וגדל. בשנת 2010 היא הקימה עם בן זוגה נדב אמבון, מנהל קריאטיב בתאגיד השידור את מיזם "זיכרון בסלון". במסגרת זו יזמה ביחד עם מתנדבים נוספים, מפגשים עם ניצולי שואה בסלון ביתם של מתנדבים. במפגשים אלה השתתפו יותר מ-750,00 איש. הפרויקט זכה להכרה רבה עד שגם נשיא ישראל, ראובן ריבלין, החל לקיים מדי שנה מפגש "זיכרון בסלון" בבית הנשיא עצמו.

חינוך מכיל

בשנת 2017 המשיכה אלטשולר למיזם חדש. הפעם, במקום ליצור מסגרת נפרדת לבעלי צרכים מיוחדים, החלה לפעול גם כדי לשנות את הקהילה עצמה, ולאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים להשתלב במסגרות חינוך רגילות המכונות "מכילות". בתי ספר אלה נועדו לאפשר לכל ילד להיות חלק בלתי נפרד מהקהילה, ולהוות חלק הן מהחיים החברתיים והן בפן הלימודי בבית הספר. נכון להיום צורפו בתי ספר שונים ברחבי הארץ לתוכנית, ביניהם: בתי ספר באלון שבות, חדרה, רמת הגולן, תל אביב וירושלים.

לאורך השנים ההערכה וההוקרה הרבה לאלטשולר התבטאה בפרסים שונים שבהם זכתה. החל מ"אות תמרי" לאיכות מנהיגות ומנהיגות בשנת 2004, "אות ברונשטיין" על התנדבות ומנהיגות חברתית ב-2005, אות "הליגה נגד השמצה" להנצחת זיכרון השואה ואותות רבים נוספים. בשנת 2014, נבחרה גם לנאום באו"ם בתחום של יזמות חברתית ככלי לצמיחה במדינות מתפתחות, ובשנת 2020 נבחרה להיות משיאת משואה ביום העצמאות.