המדריך המלא לבחירת סכיני מטבח

תוכן עניינים
סכיני מטבח

כולנו מבלים זמן רב במטבח כדי להכין מאכלים, מטעמים ומאפים טעימים. אחד הנושאים החשובים הוא שיהיו בהישג יד כל האביזרים הפרקטיים אשר יוצרים עבודה הרבה יותר נוחה. ההיצע הקיים היום בחנויות ובאתרים הייעודיים של כלי בית הוא רב ולכן כל אחד יכול למצוא את המוצרים שהם המתאימים ביותר עבורו לשימוש שוטף.

כלים מקצועיים לשימוש במטבח

בשנים האחרונות הומצאו כלים חדשניים שמסייעים מאד לכל מי שמעוניין להכין פריטים ייחודיים במטבח. הכלים הללו הופכים עבודות מורכבות ומסובכות לקלילות וגם זמן ההכנה שלהן הוא קצר באופן משמעותי.

אחד הנושאים המהותיים אשר יוצר הבדל בעבודות הבישול הוא סכיני מטבח. בעבר השתמשו בסכין אחד זהה לכל סוגי העבודות במטבח, אך עם השנים הבינו שיש לסווג את סוגי הסכינים ולבחור את הסכין המתאימה ביותר לכל פעולה. בדרך זו התוצאות הן הרבה יותר איכותיות ואפשר לראות באופן ברור את החיתוך שהוא בטיב מעולה, במיוחד כאשר מגישים מאכלי בשר או דגים.

בחירה של סכיני מטבח

אחד הגורמים המשמעותיים בנושא בחירת סכיני מטבח הוא אופן האחיזה של הידית. חשוב שתהיה זו אחיזה נוחה וחזקה, וכך יהיה קל לחתוך שוב ושוב ולעלות עם הסכין כלפי מעלה וכלפי מטה לאורך כל מהלך ההכנות במטבח. סכין שהיא כבדה מדי מקשה על העבודה השוטפת ולכן היא נוחה פחות לאנשים רבים.

מעבר לכך יש סכינים בעלי להב ישר ואחרים בעלי להב משונן. הלהב המשונן מתאים מאד לחיתוך שמוצרים שהם קשים, כמו לחם שהקליפה שלו עבה ורק בהמשך החתיך חותך את החלק הרך של הלחם.

שימוש בסכינים שונים במטבח

  • עבור חיתוך של ירקות מומלץ להיעזר בסכין שיש לו להב מסורי. כך הוא מתאים לירקות רכים כמו עגבניות וגם לירקות קשים כמו שומר, קולרבי, דלעת ואחרים.
  • כאשר מעוניינים לחתוך גוש של בשר בקר טרי שעדיין איננו מבושל, רצוי להשתמש בסכין קצרה כדי להכין פיסות קטנות או סכין ארוכה יותר שמתאימה לנתחים גדולים שיש לחדור עם הסכין פנימה לכל אורכו של הגוש.
  • אם מדובר בבשר מבושל, נעזרים באופציה של סכין צרה אשר מסוגלת בקלות לחתוך את גוש הבשר שהפך להיות רך בבישול.
  • לגבינות יש סכין מיוחדת שהיא אלסטית ובעלת חורים. המטרה היא לחתוך את הגבינות לפרוסות או לקוביות בגדלים שונים, ללא השארת שאריות של הגבינה על הסכין.
  • עבור עוף, האפשרות האולטימטיבית היא סכין קצרה וכך קל לחתוך כל איבר פנימי בנפרד.
  • דגים יש לחתוך במקצועיות כדי לפלט אותם באופן ישר, להוציא את החלקים המיותרים ואת הקשקשים. הסכין הנוחה ביותר למטרה זו היא סכין גמישה.

סכינים בטיב מעולה

בחירת סכיני מטבח היא נושא אקוטי לכל מטבח ולכן ההמלצה היא לרכוש סכינים בטיב מעולה אשר מיוצרים על ידי חברות מובילות בארץ ובעולם. העדיפות היא לסכינים אשר מיוצרים מפלדת דמשק, פלדת אל חלד ופלדת פחמן. אלו הם חומרים שיאפשרו עבודה על הסכינים הללו לאורך זמן רב. לכן כאשר רואים בחנויות ובאתרים סכינים שונים, יש לוודא שהם עשויים מהחומרים המומלצים ואם כן, לבצע את הרכישה.